FLEUR IN TANZANIA

22 T/M 26 AUGUSTUS

Maandag 22 augustuswerden we opgehaald door Adam en zijn we samen met hem met naar Lake Duluti gegaan. Dit is een groot meer wat net buiten Arusha ligt, en hier kun je omheen lopen. De wandeling duurde ongeveer anderhalf uur. Je loopt door een soort bos, waar we verschillende dieren gezien hebben. We hebben veel veranen gezien, dit zijn hele grote hagedissen van bijna 2 meter. Ook hebben we apen gezien. Na de wandeling hebben we wat gedronken op een terrasje aan het meer. Daarna zijn we met de dala dala terug richting de stad gegaan, waar we een typisch Tanzaniaans gerecht hebben gegeten, namelijk chipsi mayai. Dit is een soort omelet gevuld met friet. Erg lekker! Die middag zijn we naar de stad gegaan, naar een kunst galerij waar je ook zelf kon schilderen. Je kon een voorbeeld kiezen en dan werd je door de schilders geholpen. Dirkje, Loek, Wieke en ik hebben alle 4 een schilderij gemaakt, en ze waren erg goed gelukt!

Bij Lake Duluti:

Aan het schilderen:

Dinsdag 23 augustuswerden papa, mama en ik s' ochtends om 9 uuropgehaald door Emma, we gingen kijken naar de twee projecten waar ik de rest van mijn verblijf vrijwilligerswerk ga doen. Ik zou eigenlijknaar Tumaini gaan, maar hier zou ik de enigste vrijwilliger zijn enaangezien dat project best ver uit de stad ligt, zag ik dat niet zozitten. Het was geen probleem om te veranderen van project want er zijn hier heel veel scholen enweeshuizen waar ze alle hulp kunnen gebruiken. We gingen eerst naarTrinity, dit is een soort daycare. Het is heel klein, in totaal 18kindjes, en ze zijn allemaal heel jong. Dit is ook dicht bij MamaMackrin, dus dan blijf ik daar voorlopig nog wonen. Daarna reden wedoor naar Good Hope, dit is een basisschool en weeshuis. Vanaf oktoberkomen hier meerdere, ook Nederlandse, vrijwilligers, dus ga ikwaarschijnlijk de eerste paar weken naar Trinity en daarna naar GoodHope. Zo heb ik ook nog een beetje afwisseling.Rond half 12 gingen we weer samen met Thomas van Future StarsAcademy naar de Suye school, om te sporten van 12 tot 2. We waren nietalleen met Thomas, want Dorien en Tamar gingen ook mee. Zei zijn ookNederlandse vrijwilligers en verblijven ook bij Mama Mackrin. Na de 2uurtjes sporten en spelen liepen we weer terug naar huis. Die middagzijn we nog even naar de supermarkt gegaan, maar verder hebben niksmeer gedaan.

Woensdag 24 augustusgingen we samen met Dorien en Tamar om half 10richting de Meru school. Deze basisschool ligt midden in het centrumen is erg groot, er zitten wel meer dan 1100 kinderen! In elkklaslokaal zitten zo'n 60 kinderen gepropt, soms zelfs met z'n 5en op een 2 persoonsbankje. Van 10 tot 11 kregen we een rondleiding, we gingen langsalle klassen, waar we steeds weer hetzelfde liedje te horen kregen:'Hello teachers, how are you today?' Waarop wij, na een paar keer,in koor reageerden: 'We're fine, thankyou!' De rondleidingwas rond 11 uur afgelopen, en het sporten begon pas om 2 uur, dus wezijn in de stad nog wat gaan lunchen bij Africafe. Dit is eenrestaurant waar veel toeristen zitten, het eten is er erg goed! Wehadden een paar spelletjes bedacht voor de sportmiddag, maar de chaosbegon al toen we op het sportveld stonden en er ineens 140 kinderen opons afkwamen rennen. En als deze grote groep kinderen nog niet genoeg was,was er geen enkele leraar te vinden die de uitleg voorde kinderen kon vertalen in het Swahili, want ze konden geen Engels... Gelukkighadden we nog wel wat hulp van 3 andere meiden die ook bij onsverblijven. Uitendelijk vonden de kinderen het hartstikke leuk, en naanderhalf uur mochten de kinderen naar huis en wij ook.

Met de rondleiding op de Meru school:

Donderdag 25 augustuswas onze laatste dag met Thomas op de Suyeschool. Ook Dorien en Tamar gingen vandaag weer mee. Het was weljammer dat dit de laatste dag op deze school was, want na 5 dagenkrijg je wel een soort band met de kindjes en lerares. We hebben nogeen paar spelletjes gedaan en veel foto's gemaakt, vooral selfiesvinden ze helemaal geweldig! Ook gingen we nog even bellenblazen, ditvonden ze ook erg leuk! Nadat we afscheid hadden genomen van dekindjes en Thomas, zijn we met de dala dala naar de supermarkt gegaan.s' Avonds ben ik samen met wat meiden van ons huis naar ViaVia gegaan,hier kun je uitgaan. Er is karaoke, een dansvloer met dj en er speelteen lokale band. Je ziet er veel toeristen, maar ook Tanzanianen.Het was heel gezellig!

Selfie's met de kindjes:

Vrijdag 26 augustuswas de laatste dag vrijwilligerswerk met onsgezin. We zijn weer naar de Meru school gegaan, dit keer van 10 tot11. Ofja, dat was de afspraak. Wij stonden keurig netjes om 10 uurklaar op het sportveld om te beginnen, maar groep 2a, de klas met wiewe vandaag zouden gaan sporten, was nergens te bekennen. Er waren welandere klassen die pauze hadden dus hebben we daar maar een beetje meegesport. Toen het inmiddels al 20 over 10 was is mama naar de leraar,met wie we alles afgesproken hadden, gelopen om te vragen waar groep 2ableef. Ze zouden er zo aankomen zei hij. Om half 11 kwamen ze ereindelijk aan en konden we beginnen. Nu hadden we nog maar een halfuur over. Toen het 11 uur was en groep 2a terug ging naar de klas,kwam de leraar aan met een andere klas, en met hun moesten we ook nog gaansporten. Rond 12 uur waren we uiteindelijk weg en zijn we gaan luchen,weer bij het Africafe, omdat het de vorige keer zo goed was bevallen!
Daarna zijn we naar de Maasai markt gegaan, in een poging tot Tanzaniaanse voetbalshirtjes te kopen.Jammer genoeg hadden ze allemaal alleen maar kleine kindermaten ofhele grote maten. Verder is de markt wel heel leuk om rond tekijken, het is overdekt met kleine gangetjes waar iedereen zijn eigen'winkeltje' heeft. Je wordt aan alle kanten geroepen en uitgenodigd door mensen om in zijn ofhaar winkeltje te komen kijken. Toen we waren uitgekeken zijn we naarhet Mount Meru hotel gelopen, en hebben we hier nog gezwommen. s' Avonds hebben we de tassen ingepakt, want zaterdag tot en met maandag gaan we op safari!

De Maasai markt: