FLEUR IN TANZANIA

24 T/M 29 OKTOBER

Maandag 24 oktober was weer een schooldag. De wekker ging om 7 uur. Deze ochtend gingen we helpen in klas 2b. Hier zitten een aantal kindjes van het weeshuis die al een paar keer hadden gevraagd of wij in hun klas kwamen helpen. Na de lunch zijn we met de jongere kindjes, die alleen ’s ochtends school hebben, gaan stempelen. Ik had een hoop stempels mee genomen vanuit Nederland die ik van iemand had gekregen, en Lisan had er ook nog een paar. De kinderen vonden het heel leuk en hebben zich de middag goed vermaakt. Ook hebben we nog een poster gemaakt voor in klas 2b, omdat deze klas heel saai was. Toen we hem gingen ophangen (dit was na schooltijd dus er waren geen leraren meer) hebben Lisan en ik de stok van de lerares meegenomen. Met deze stok krijgen kinderen een tik als ze niet opletten of iets fout doen. Wij vinden dit echt niet kunnen, maar we kunnen er vrij weinig aan doen. Niet dat een stok wegpakken uit een klas heel veel zin heeft, want je lerares vindt toch wel een nieuwe, maar het is toch een begin haha.

Dinsdag 25 oktober hebben Lisan en ik geholpen in klas 2a. Na een ochtendje nakijken en de juf helpen met opdrachten op het bord schrijven, hebben we geluncht. We hadden nog met de lerares uit klas 1a afgesproken een lijn van 1 tot 100 te maken, dus dit zijn we gaan doen. Het was veel werk, maar na zo’n anderhalf uur waren we eindelijk klaar, en het was het waard, want de klas zag er ook meteen een stuk vrolijker uit!

Woendag 26 oktober hebben we weer geholpen in klas 1b. Na de lunch op woensdag middag hebben de kinderen godsdienstles, of zoiets. Alle christenen zitten bij elkaar in een lokaal en alle moslims in een ander lokaal. Deze lessen zijn ook in het Swahili, en kunnen wij niet veel bij helpen. Daarom hebben we na de lunch even in onze kamer gechillt. Die middag gingen we buiten spelen met de jongere kindjes, die om 3 uur uit waren. ’s Avonds moesten de kinderen huiswerk maken, maar omdat de stroom was uitgevallen moesten ze het bij boarding maken. Boarding is een ander gebouw waar ook kinderen slapen, dit kun je eigenlijk zien als een soort kostschool. Deze kinderen hebben wel gewoon ouders, maar ze slapen eigenlijk altijd hier. Ze eten en spelen ook in het weeshuis. In dit gebouw was de stroom niet uitgevallen, dus mochten de kinderen daar op de grond in het halletje hun huiswerk maken. Lisan en ik gingen ze helpen. Om 8 uur gingen we eten, we hadden chips mayai! Een grote vooruitgang aangezien we al een aantal dagen droge gekookte aardappels krijgen… Na het eten was ons plan om te gaan douchen, maar er was geen water. Dit had te maken met de stroom die was uitgevallen. Wel kregen we een emmer met water waarmee we ons konden wassen.

Donderdag 27 oktober gingen we helpen in de baby klassen. Ik bij baby 2 en Lisan bij baby 1. Deze ochtend had ik me goed vermaakt met nakijken, tekenen en nieuwe opdrachtjes schrijven. Die middag hebben we weer met de kindjes gespeeld. Rond 6 uur zijn we gaan douchen (vandaag deed de douche het weer!) en daarna zijn we met de taxi naar de stad gegaan. Daar hebben we heerlijk gegeten bij Africafe, een lekkere hamburger! Rond 9 uur gingen we door naar de Via Via, Annemijn zou hier ook naartoe komen, dan konden we even bijpraten. Het was een leuke en gezellige avond!

Vrijdag 28 oktober gingen we om 9 uur met Ally naar het centrum, hier gingen we dingen kopen voor in het weeshuis van ons donatiegeld. Lisan en ik hebben besloten ons geld bij elkaar te leggen zodat we samen dingen kunnen gaan kopen, samen hebben we dan ook meer dan 1000 euro! We hebben deze dag voor ongeveer 270 euro deze producten gekocht:

• 16 klamboes (8 roze voor de meisjes en 8 blauwe voor de jongens)
  • 14 hoeslakens (7 roze voor de meisjes en 7 blauwe voor de jongens)
  • 17 grote handdoeken (voor ieder kind een)
  • 5 grote dozen met zeep (deze gebruiken ze voor afwas en kleren mee te wassen)
  • 1 grote doos douchezeep
  • 12 verpakkingen met sponzen
  • 15kg wasmiddel
  • 12 grote potten vaseline (dit gebruiken ze als body lotion, ze hebben een hele droge huid)
  • Voor ieder kind een nieuwe tandenborstel
  • 15 tandpasta’s
  • 12 doosjes schoenpoets
  • 4 watermeloenen
  • Grote tas vol met bananen
  • 2 grote tassen vol met sinaasappels

De meeste dingen hebben we gekocht in kleine winkeltjes, maar het fruit op een grote markt. Toen we wegreden van de markt moesten we door een smal straatje waar een hoop mensen stonden. Die mensen gingen niet echt aan de kant, en toen reed Ally over de voet van een meisje! We schrokken heel erg en hij zelf ook, maar hij zei achteraf dat ze heel dom was omdat ze niet aan de kant ging. Ja daar heeft hij wel een punt… We waren rond 12 uur alweer terug, en hebben meteen een gedeelte van het fruit gesneden, dit gingen we uitdelen aan de kinderen na de lunch. En wat waren ze blij! Die middag heeft Ally ons ook nog laten zien dat ze een nieuw klasgebouw aan het bouwen zijn. Voor dit klasgebouw hebben ze nog ramen en deuren nodig, en hij vroeg of wij, als we nog geld over hadden, de school hierbij wilden helpen. Ons leek dit wel een goed idee, want hier heeft niet alleen het weeshuis wat aan, maar de hele school. Verder hebben we die middag nog gevoetbald met de kinderen van het weeshuis en van boarding. Vooral de jongens vonden het heel leuk, maar ook een aantal meisjes die normaal nooit voetballen waren heel enthousiast. Die avond aten we weer droge aardappels, feestmaal!

Zaterdag 29 oktober dachten we uit te kunnen slapen, maar we werden om half 9 wakker gemaakt door iemand die op onze deur klopte. De aunties hadden wasmiddel nodig dat op onze kamer stond, want dat hadden we gister gekocht. Daarna konden we niet meer slapen, dus zijn we maar gaan ontbijten. Na het ontbijt hebben we de klamboes opgehangen en de hoeslakens om de matrassen gedaan in de slaapkamers. Ook hadden we de handdoeken uitgedeeld. De kindjes waren er heel blij mee, en de slaapkamers zagen er een heel stuk vrolijker uit. Na de lunch hebben we de hele middag met de kindjes buiten gespeeld. Lekker quality time! Op het einde van de middag heb ik ook nog even met Lise en Fenne geskypet, de kindjes vonden dit ook heel interessant. Ze snapte echt niet dat ik via mijn telefoon mensen uit Nederland kon zien en met ze kon praten. Heel schattig, en Lise en Fenne vonden het ook heel leuk om te zien hoe het hier eruit zag. Daarna gingen we eten en hebben Lisan en ik ook nog fruit gesneden wat we vrijdag hadden gekocht. We hadden toen heel veel gekocht, zodat we ongeveer een week vooruit konden. De kinderen waren heel dankbaar en hebben vaak ‘Thank you!’ gezegd.

Joke en Gied Peters

Hoi Fleur! Nog 11 dagen! Maar ik denk dat de kindjes jou niet laten vertrekken! Zij kunnen niet meer zonder jou en misschien jij ook wel niet zonder die mooie snoetjes! Wat een inzet toon jij, geweldig.

Wendy van Harrie

Gaaf zeg Fleur, en wat fijn hè dat je dit zo mag doen....heel herkenbaar...en ontzettend dankbaar......