FLEUR IN TANZANIA

4 T/M 8 NOVEMBER

Vrijdag 4 november dachten we lekker uit te kunnen slapen, maar we werden rond half 9 wakker gemaakt omdat er iemand op onze deur aan het bonken was. Ook klonk er een bekende mannenstem die ‘mzungu!’ schreeuwde (mzungu betekend blanke), het was de stomme leraar van eergisteren, de man die voetbalfilmpjes ging kijken terwijl wij druk aan het werk waren en ons daarna ook nog ging corrigeren. We besloten de deur niet open te doen, aangezien het tijdstip en de manier waarop er werd geroepen. Maar toen de man uiteindelijk gewoon onze deur probeerde open te breken (?!) hebben we de deur open gemaakt. En wat hij wilde waren de toetsen die ik op mijn laptop had getypt op een usb… Nou omdat hij het zo lief vroeg heb ik dat even gedaan en toen ik de usb terug gaf kwam er niet eens een bedankje vanaf. Lisan riep ook nog mooi: ‘You’re welcome sir!’. De rest van de dag hebben we met de kindjes gespeeld. Ook hebben we met Ally een deal gemaakt. De kinderen krijgen nu een maand lang elke dag een beker melk, en 3 keer per week vlees. Hiervoor hadden wij betaald. Aan het einde van de middag gingen we Annemijn ophalen bij de dala dala stop in onze straat, ze komt namelijk een nachtje hier slapen! Ze vond het heel leuk om even te kijken hoe het hier gaat.

Zaterdag 5 november gingen we de hele dag met de kindjes spelen. Na de lunch waren alle kinderen ineens mooi aangekleed en heel enthousiast. Een van de Aunties had gezegd dat we vandaag gingen zwemmen, maar dit was helemaal niet waar. Naast dat het een verassing zou zijn voor de kinderen, was dit uitstapje gepland op zondag. Alle kinderen waren helemaal teleurgesteld toen we ze dit gingen vertellen, alleen omdat die bejaarde auntie zich ermee ging bemoeien… Maar oke, de rest van de dag hebben we nog buiten gespeeld met de kindjes. Aan het einde van de dag gingen we Annemijn terug naar de stad brengen, en we hadden besloten om ook meteen in de stad te gaan eten. Het werd de Mexicaan, lekker!

Zondag 6 november was het dus wél de dag dat we gingen zwemmen met de kindjes. Na de lunch zaten Lisan en ik in een klein schoolbusje met zo’n 40 kinderen en een auntie. Het weeshuis heeft 16 kindjes, maar wij wilden ook graag de kinderen van boarding meenemen. Het verschil is dat zei wél ouders hebben en het weeshuis niet, maar of ze die ouders ooit zien is een groot raadsel. Wij vonden het niet eerlijk als we alleen de kindjes van het weeshuis meenamen, omdat ze eigenlijk allemaal net zo weinig hebben. Dus boarding mag ook mee, als dit maar allemaal goed gaat, dachten wij. Zwemmen met 35 kinderen die allemaal niet kunnen zwemmen, en met zo’n 20 zwembandjes?! Er werd ons vantevoren verteld dat er genoeg zwembandjes waren voor iedereen, maar toen we aankwamen bij het zwembad bleek al dat er veel te weinig waren. Maar uiteindelijk is alles goed gegaan en de kindjes hadden de tijd van hun leven! Na een vermoeiende dag waren ook wij helemaal kapot toen we weer bij Good Hope kwamen. ’s Avonds hadden we Ally nog het geld gegeven voor de ramen en de deur van het nieuwe klaslokaal, we zijn benieuwd!

Maandag 7 november was weer een schooldagje. Deze week hebben de kinderen toetsen (die we vorige week hadden getypt). Omdat we dus niet veel in de klassen konden doen, besloten we te gaan knutselen voor boarding. Daar is het namelijk heel saai omdat alle muren kaal zijn. Na een paar uurtjes knippen en plakken hebben we een paar leuke versieringen gemaakt voor aan de muren. De kindjes van boarding vonden het ook heel mooi! Die middag hebben we met de jongste kindjes gespeeld en geholpen met hun was. Vooral Benson, de kleinste jongen in het weeshuis (5 jaar), kon wel wat hulp gebruiken. Ten eerste heeft hij bijna nooit een onderbroek aan, dit hadden we wel vaker gezien en hem een onderbroek gegeven, maar vandaag konden we geen enkele onderbroek vinden in zijn kast. Ten minste geen een die schoon was. Verder vonden we ook heel veel andere vieze kleren, dus gingen we samen met hem wassen. Uiteindelijk vonden we ook nog een schone onderbroek van hem in de kast van zijn zus haha. Verder hebben we die middag met ballonnen gespeeld, hier worden de kinderen helemaal wild van!

Dinsdag 8 november hebben we weer een ochtendje in de klassen geholpen, maar we konden niet veel doen. De kindjes hadden nog toetsen, dus het enige wat we hebben gedaan is huiswerk nakijken. Na de pauze zijn we daarom niet terug gegaan naar de klas. Gister bij het huiswerk kwamen we erachter dat de kindjes niet goed de tafels kennen, hier wilden wij ze wel bij helpen. Daarom hebben we een soort van posters gemaakt met de tafels erop. Daarnaast hebben we ook de tafels opgeschreven en over het antwoord een klepje geplakt, zodat ze kunnen oefenen. Die avond bij het huiswerk hebben we het meteen uitgeprobeerd, en de kindjes waren heel enthousiast. Morgen gaan we verder met de tafels 5 t/m 10! Na het avondeten wat bestond uit rijst, hadden we een heerlijke warme douche! Onze douche was vandaag eindelijk gemaakt, dus na zo’n anderhalve week hadden we weer warm water!

Opa en oma

Wat een belevenissen ! Elke dag weer nieuwe verrassingen.
Leuk dat jullie met de kinderen zijn wezen zwemmen .Wel een hele onderneming met zo'n grote groep .Geniet nog van de laatste dagen en wie weet ga je nog een keertje terug !!!!!!

susanne

Super om te lezen Fleur....
gelukkig dat het zwemmen goed is gegaan, hahaha, 35 kinderen zonder diploma????
volgens mij vind je wel jammer om weg te gaan daar, hier vind iedereen ook fijn als je er weer bent .....
Veel plezier nog de laatste dagen.......

Joke en Gied Peters

Ook jouw laatste inzet voor de weeskindjes met interesse gelezen. Wij wensen jou een zeer zeker moeilijk afscheid en een heel goede vlucht terug naar je thuisland en naar Vierlingsbeek. Fijn dat je ons in de gelegenheid hebt gesteld jou op deze manier te mogen volgen!

Joke en Gied Peters

Natuurlijk wensen wij jou sterkte bij het moeilijke afscheid, dat wilden wij nog even toevoegen bij het vorige bericht.