FLEUR IN TANZANIA

13 T/M 18 OKTOBER

Donderdag 13 oktober ging ik weer naar Trinity. De meeste kindjes waren heel verbaasd toen ze mij zagen, maar daarna ook heel blij want ze vonden het leuk dat ik er weer was. Ik dacht dat dit nog niet mijn laatste dag zou zijn, maar een van de leraressen vertelde me dat er morgen een nationale feestdag is, dus dat alle scholen vrij zijn. Ik heb wel afgesproken dat ik in mijn laatste maand zeker nog een keer een dagje langs zou komen. Die avond ging ik samen met Annemijn naar de ViaVia, Annemijn was om 12 uur ’s nachts jarig dus het was een leuk feestje!

Vrijdag 14 oktober hebben we heerlijk lang uitgeslapen. Die middag gingen Annemijn en ik naar het Njiro Complex, hier is een bioscoop. Ik was er al een keer eerder geweest met twee andere vrijwilligers, maar omdat Annemijn jarig was wilden we nog even iets leuks doen. En aangezien een bioscoopkaartje hier maar 3 euro kost, was de beslissing al snel gemaakt. We zijn naar ‘Inferno’ geweest, een leuke en spannende film! Die avond zijn we gaan eten bij de Chinees. Bij Njiro zit een Chinees wat volgens Tipadvisor het beste restaurant van Arusha is, nou dat wilde wij wel eens proberen. En inderdaad, het was heerlijk! Een leuke afsluiter voor Annemijn haar verjaardag.

Zaterdag 15 oktober hadden we een rustig dagje. Naast in de tuin zitten zonnen hebben we niet veel gedaan. Wel had ik alvast de meeste van mijn spullen ingepakt, want morgen vertrek ik naar Good Hope. Dit is een weeshuis en basisschool, waar ik mijn laatste maand vrijwilligerswerk ga doen.

Zondag 16 oktober werd ik na de lunch, rond 3 uur opgehaald door Adam. Hij bracht mij naar Good Hope. Het was een stuk rijden want het ligt aan de andere kant van de stad. Toen ik aankwam kwamen meteen de weeskinderen eraan om te helpen met het dragen van de koffers. Ze brachten ze naar mijn kamer. De kamer is prima, er staan 2 stapelbedden, en heb een kleine badkamer met wc en douche. Vanaf morgen komt er ook een andere Nederlandse vrijwilligster, dus dan delen we de kamer. De eerste dag bij Good Hope was vooral even rondkijken en wennen. Het is toch weer heel anders dan bij Mama Mackrin en Trinity. De weeskinderen zijn wel heel lief en aardig, ook kunnen ze goed Engels! Dat is echt heel fijn want nu kan ik gewoon goed met ze communiceren. De vrouwen die in het weeshuis werken kunnen minder goed Engels, dus als een van hen iets aan mij wil vragen of andersom, moet een kind het vertalen. Dit is niet altijd makkelijk, maar het werkt goed en de vrouwen zijn ook heel vriendelijk. Ook is er een ‘uncle’, Ally, hij is het contactpersoon voor de vrijwilligers. Hij spreekt goed Engels. Als er problemen zijn, kun je bij hem terecht. Die middag heb ik met de kindjes buiten gespeeld en hebben ze mij rondgeleid. Na het avondeten, natuurlijk rijst, heb ik nog met de meisjes gekletst en daarna ben ik op tijd gaan slapen. Het ontbijt is al om 7 uur, want de school begint al vroeg.

Maandag 17 oktober ben ik dus al vroeg opgestaan voor het ontbijt. Daarna ging ik helpen in de klassen. De laagste klassen heten babyclass en daar zitten de kindjes van ongeveer 4 jaar. Daarna krijg je de klassen 1 t/m 7. Als vrijwilliger kun je het beste helpen in baby class of class 1, hier hebben de leraren het meeste hulp nodig met bijvoorbeeld nakijken en opdrachtjes schrijven in de schriftjes. Ik heb me deze ochtend prima vermaakt. Na de lunch heb ik even op mijn kamer gezeten, en rond kwart voor 2 begonnen de lessen weer. De baby klassen hadden les tot 3 uur, de andere tot 5. Omdat ik aan het helpen was in een baby class, was ik om 3 uur klaar en ging toen nog even met de kindjes van het weeshuis spelen die ook al uit waren. Ik heb met de kindjes gekleurd, want knutselspullen hebben ze genoeg. Er ligt een hele kast vol met kleurpotloden, kleurplaten etc. Dit hebben alle vrijwilligers meegenomen. Maar toch vinden ze het heel leuk om ook buiten te spelen. Het weeshuis staat langs de school, dus ze kunnen met de speeltoestellen van de school spelen. Vooral de schommel vinden ze heel leuk! En dan raad maar wie al die kindjes mag duwen… Het avondeten was, na die rijst van gister en vanmiddag, verassend chips mayai! Heerlijk! Na het eten heb ik op de kamer van de meisjes nog even gekletst. Ook vonden ze de paar Tanzaniaanse liedjes die ik op mijn telefoon had gezet heel leuk, en ze gingen helemaal los met dansen! Super leuk om te zien! Rond half 11 die avond kwam Lisan aan, zij is ook een Nederlandse vrijwilligster. Heel gezellig, want nu ben ik niet meer alleen.

Dinsdag 18 oktober ben ik net als gister weer in de baby class gaan helpen. Dit keer hadden ze ‘arts’, dus ik mocht in alle schriftjes, van zo’n 50 kinderen, tekeningen bij de letter O maken. Dit waren dus ‘orange’, ‘oval’ en ‘onion’. Na 50 keer sinaasappels en uien tekenen, was ik blij dat een lerares van een andere klas kwam vragen of ik haar even wilde helpen. Haar klas had vorige week toetsen gehad, en de resultaten moesten worden opgeschreven in een tabel. Hierbij ging ik haar helpen. Ik wist wel dat kinderen hier soms hele aparte namen hadden, maar bij sommige schrok ik toch wel een beetje. Wie noemt zijn kind nou Brightness, Hope, Godlisten, Princess, Gift, Loveness, en ga zo maar door. Die middag heb ik samen met Lisan met de kinderen van het weeshuis buiten gespeeld. Van 7 tot 8 ongeveer gaan de kinderen van het weeshuis huiswerk maken in een van de klaslokalen. Ze mogen niet weg voor 8 uur, maar de meeste kindjes zijn wel al eerder klaar met hun huiswerk. Omdat ze ook stil moeten zijn, gaan ze maar slapen, hahah!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active