FLEUR IN TANZANIA

6 T/M 12 OKTOBER

Donderdag 6 oktober werden Annemijn en ik na het ontbijt opgehaald door Emma, zij zal ons naar het vliegveld brengen. We vlogen vanaf Arusha Airport, dus het was maar een kwartiertje rijden vanaf Mama Mackrin. Arusha Airport is heel klein, we liepen naar binnen, en meteen was daar de 'bali' waar we moesten inchecken. Ofja, het was niet echt een bali, maar gewoon een houten kast. Er stond een man achter, en we waren meteen aan de beurt. De man las onze vluchtgegevens door en begon met de hand onze boarding passen te schrijven, terwijl achter ons op een grote weegschaal onze baggage werd gewogen. Toen we waren ingecheckt, werden we doorgestuurd naar de controle. Onze handbagage, waar nog gewoon flesjes water in zaten die waren vergeten eruit te halen, werden op een een band door een scanner gehaald, en we mochten ze gewoon weer meenemen. Zelf moesten we ook nog even door een poortje, en toen waren we klaar met de controles. We werden naar de gate gewezen, dit waren gewoon een paar rijen stoeltjes buiten onder een afdak. Er was ook maar 1 gate, dus als er een vlucht bijna ging vertrekken kwam er een vrouwtje aan en riep welke maatschappij en waarheen de vlucht ging, dan mag je opstaan en meelopen. Onze vlucht vertrok om 13:00, we zaten in een mini vliegtuig met in totaal 13 mensen, inclusief de 2 piloten! Op Zanzibar stond onze taxi al op ons te wachten, we moesten nog ongeveer 1 uur rijden naar Jambiani, hier hadden we een hotel geboekt. Het hotel, Mbuyuni Beach Village, was heel mooi en de mensen die er werkten waren heel aardig. Onze kamer lag ongeveer 20 meter van het strand af, en het strand was prachtig! De zee was heel helder en fel blauw, en het zand was heel licht, bijna wit. Toen we onze spullen in de kamer hadden gezet zijn we meteen over het strand gaan lopen. Daarna hebben we ook nog even gezwommen in het zwembad wat ook bij het hotel hoorde. 's Avonds hebben we heerlijk gegeten in het restaurant bij het hotel. Hier is heel veel keuze en alles is heel goedkoop.

Vrijdag 7 oktober zijn we rustig opgestaan en gaan ontbijten. We wisten niet wat we van het ontbijt moesten verwachten, maar het was heel goed! Als eerste kreeg je een bordje vers fruit. Daarna een bordje met toast, ei, een worstje, een stukje cake en een pannenkoek. De rest van de dag hebben we bij het zwembad gelegen en over het strand gelopen. Het was een lekker rustig dagje.

Zaterdag 8 oktober hadden we een excursie naar Prison Island en Stonetown op de planning staan. Na het ontbijt gingen we met een taxi naar Stonetown, we werden afgezet bij de plek waar de bootjes richting Prison Island gaan. We moesten snorkelspullen uitzoeken en daarna werden we naar een bootje gebracht. We gingen met zn 2en op een bootje, samen met een stuurman. Binnen ongeveer een half uurtje waren we bij Prison Island. Het was prachtig! De zee was nog blauwer dan bij ons hotel, en het zag er heel leuk uit met al die bootjes in het water. Op het eiland is een schildpaddenverblijf. Er werd ons al verteld dat er hele grote schildpadden zaten, maar zó groot hadden we totaal niet verwacht. We hebben nog wat gezwommen in de zee en rondgelopen op het eiland. Daarna gingen we met het bootje een stukje verder, daar gingen we snorkelen. We zagen veel vissen en vooral veel mooie zeesterren! Toen we weer terug waren in Stonetown, kregen we daar nog een rondleiding door de stad. Deze duurde ongeveer anderhalf uur. Het was heel leuk om de stad te zien, alleen een beetje jammer dat de gids nogal onverstaanbaar Engels sprak.

Zondag 9 oktober zijn we heel vroeg opgestaan, rond half 6, want we gingen de zonsopgang kijken. De zon kwam rond 6 uur op, en het was prachtig! Rond 7 uur zijn we gaan ontbijten. Daarna hebben we even gezwommen, en rond 10 uur gingen we mountainbiken over het strand. We hadden via het hotel 2 mountainbikes gehuurd voor vandaag. We zijn over het strand richting het noorden gefietst, langs Jambiani en Paje. We zijn bij een strandtentje gestopt om te gaan lunchen, en daarna hebben we nog even in de zee gezwommen. Voordat we terug waren bij het hotel was het ongeveer half 4. Bij het hotel hebben we nog even gezwommen, daarna gedoucht en gegeten. Daarna niet heel laat naar bed gegaan, want morgenvroeg moeten we weer vroeg op!

Maandag 10 oktober werden we om 6:30 opgehaald door de taxi die ons naar het zuiden bracht. Hier gingen we op de boot, om met dolfijnen te gaan zwemmen! We mochten flippers en een duikbril uitzoeken, en werden naar een bootje gebracht. Weer zaten we met z'n 2en op een bootje samen met een stuurman. Al toen we nog maar ongeveer 3 minuten de zee op waren, zagen we al de eerste dolfijnen. Maar bij dit groepje waren meer bootjes, dus onze gids stelde voor om een stukje verder te varen. Hier zagen we een andere groep dolfijnen, en er was geen enkel ander bootje! We volgden de dolfijnen, en steeds als ze er bijna aankwamen riep de gids als we in het water moesten springen. Dan kwamen de dolfijnen eraan en konden we een stukje met ze meezwemmen. Soms kwamen ze echt heel dichtbij, langs of onder ons. Het was heel gaaf! We zijn in totaal wel 10 keer in en uit het bootje gesprongen, omdat de dolfijnen natuurlijk ook steeds weer verder zwemmen en je ze niet zwemmend bij kan houden. Rond half 10 waren we alweer terug in het hotel, waar we gingen ontbijten. De rest van de dag hebben we bij het zwembad gelegen en gechillt in de hangmatten op het strand.

Dinsdag 11 oktober hebben we lekker uitgeslapen, nadat we 2 dagen achter elkaar vroeg waren opgestaan. Na het ontbijt zijn we over het strand richting Paje gelopen. We hadden zondag, toen we gingen fietsen, gezien dat je ergens kon suppen. Dit is als je op een soort kleine surfplank op de zee staat, en je hebt een peddel om mee vooruit te komen. In het begin was het een beetje wennen, want door de golven was het soms lastig om te blijven staan, maar later ging het vrij makkelijk. Toen onze tijd erop zat zijn we in een strandtentje pizza gaan eten. Daarna hebben we nog even in de zee gezwommen en zijn we terug gelopen naar het hotel. 's Avonds hebben we na het eten onze koffers weer ingepakt, want morgen vliegen we alweer terug naar Arusha...

Woensdag 12 oktober zijn we voor het ontbijt nog even gaan zwemmen, voor de laatste keer op Zanzibar. Na het ontbijt werden we opgehaald door de taxi die ons naar het vliegveld bracht. We waren natuurlijk veel te vroeg, dus we moesten best lang wachten. Maar uiteindelijk vertrok ons vliegtuig, ook nog een half uur later dan gepland. Onverwachts hadden we ook nog een tussenstop op Dar Es Salaam. Dit stond niet op onze tickets, maar oke, het zou een kwartiertje duren. Maar er was iets mis met het vliegtuig, dus moesten we er uit. Na zo'n 3 kwartier konden we weer vertrekken. Onderweg hadden we ook mooi uitzicht op de Kilimanjaro! Uiteindelijk kwamen we veel later dan gepland aan op Arusha Airport, maar gelukkig is dit Afrika dus maken tijden helemaal niks uit. Geen stress! Thuis bij Mama Mackrin lekker gegeten en vroeg gaan slapen, want morgenvroeg ga ik weer naar Trinity!

Joke Peters

Hoi Fleur,
Geweldig, wat heb je een mooie actieve maar ook afwisselende week gehad op Zanzibar.
Leuk weer om jouw ervaringen met ons te delen.
Ik denk dat ik ook maar eens ga nadenken over "ontwikkelingswerk" in Afrika!!!!

Wendy van Harrie

Zo hè die Fleur, wat gaaf zeg allemaal. Ik moest even bij lezen vanaf eind september....maar na de vakantie verhalen zal ik toch eens ff en reactie schrijven. een super mooie ervaring die je opdoet....geweldig hè met de dolfijnen en die enorme schildpad....de kleur vande zee en het snorkelen...toppie