FLEUR IN TANZANIA

7 T/M 11 SEPTEMBER

Woensdag 7 september stond de wekker weer om 7 uur omdat ik om rond half 8 aan moet lopen naar Trinity. Het was een koude ochtend, het regende zelfs toen ik onderweg was. Een van de leraressen had gevraagd om een nieuw alfabet te maken om op te hangen in de klas. Er hing er al een, maar die was half kapot. Ik had blaadjes en kleurpotloden meegenomen, zodat de kinderen rondom de letters konden kleuren. Dit vinden ze leuk en ze leren er ook wat van. Na verder nog wat helpen in de klas, was de ochtend zo voorbij. 's Middags heb ik in de tuin gelegen en eigenlijk niet veel gedaan: gezond en gelezen. Rond 5 uur ben ik samen met Atsje en Dorien nog even een stukje gaan lopen, naar een beekje waar allemaal vrouwen kleding stonden te wassen. Dit was raar om te zien, omdat het beekje nogal vies was en de kleding er denk ik niet veel schoner op zal worden.

Donderdag 8 september ging ik weer naar Trinity. Na de normale les van 8 tot 10, werd een verjaardag gevierd. Het jongste kindje op de daycare was jarig, hij werd 2! De verjaardag duurde in totaal wel anderhalf uur. Eerst werd er gezongen, daarna moest er taart gegeten worden. Iedereen moest na elkaar een stukje taart komen eten. Rond half 12 gingen de kindjes lunchen en ben ik naar huis gegaan. Daarna ben ik samen met Dorien en Atsje naar het zwembad gegaan, hier hebben we een lekkere salade gegeten en de hele middag gezwommen en gezond. Na het avondeten bij Mama Mackrin zijn we naar de Via Via gegaan. Hier hebben we gezellig wat gedronken en gedanst.

Vrijdag 9 september was er 'sportdag' op Trinity. Normaal zitten de kindjes van 8 tot 10 in de klas, maar vandaag gingen ze een video kijken waar ze dingen leerde over letters, cijfers, kleuren, dieren etc. Rond 10 uur gingen ze naar buiten, hier mochten ze spelen. Trinity heeft wel een leuk speelplaatsje, er staan schommels, een glijbaan, en nog wat andere speeltoestellen. Ook deden ze nog een waterspelletje. Ik vermaak me echt heel goed met de kindjes, ze zijn allemaal erg lief! Het is ook fijn dat het project heel klein is, dan krijg je echt een band met de kindjes en ook met de leraressen. 's Avonds zijn we met alle huisgenootjes gaan eten bij een restaurantje in de stad. Je had er burgers, wraps en sushi. Heel erg lekker! Eenmaal thuis gingen we nog een film kijken, maar hij bleek toch minder leuk dan verwacht (aangezien we allemaal halverwege in slaap waren gevallen).

Zaterdag 10 september ben ik samen met Atsje en Eline naar de stad gegaan. Eerst naar de Masai markt, daar hebben vooral hun wat souvenirs gekocht (Atsje gaat zondag en Eline maandag naar huis). Daarna hebben we lekker geluncht bij Africafe.Na de lunch hebben we Arusha van boven bekeken op het Palace Hotel, hier heb je heel mooi uitzicht over de hele stad, én op de Mount Meru. Daarna zijn we met de dala dala naar het Njiro Complex gegaan. Dit is een winkelcentrum dat helemaal buiten de stad ligt. Je hebt er verschillende winkels, een supermarkt, een bioscoop en restaurantjes. Hier hebben we even rondgekeken. Die avond zijn we met alle vrijwilligers uit ons huis gaan eten bij de Taste of Mexico, omdat het de laatste avond van Atsje was. Dit was erg lekker en heel gezellig. Na het eten zijn we met de taxi naar Club D gegaan. Volgens de serveerder bij de Mexicaan was het in deze club heel druk en gezellig. We kwamen er aan en er was bijna niemand, toen er na een paar uur nog niemand was binnengekomen zijn we maar terug gegaan naar huis. De club was wel heel mooi en vooral heel groot, hij was alleen veel te groot voor het aantal mensen dat er binnen was.

Zondag 11 september ben ik na het ontbijt samen met Eline en Dorien naar het zwembad bij het Meru Hotel gegaan. Hier hebben we lekker de hele dag uitgerust. Ook ’s middags een lekkere salade gegeten als lunch. Rond 5 uur liepen we weer richting Mama Mackrin. Hier hebben we een lekkere zondag avond maaltijd gehad. ’s Avonds hebben we een film gekeken (dit keer hebben we een betere film uitgekozen als vrijdag) , alleen jammer genoeg viel de wifi halverwege de film weg…

Joke en Gied Peters

Hoi Fleur,
Jij bent al goed ingeburgerd. En de kindjes geven je ook veel plezier.
Het eten in de restaurants is ook niet verkeerd lezen we en zien we ook op de foto!
Denk je dat je straks hier in NL nog wel kunt wennen? Uitgaan, zwemmen, luieren??? ????????