FLEUR IN TANZANIA

31 AUGUSTUS T/M 3 SEPTEMBER

Woensdag 31 augustus worden we door Adam opgehaald, en rond 10 uur lopen we aan richting de Sapuku Waterfalls. Deze liggen een stukje buiten de stad, zo'n 2 uur lopen. De wandeling was lang, maar omdat er onderweg vanalles te zien was, was het wel te doen. Het eerste stuk liepen we door een woonwijk, en later werden de huizen vervangen door bos. Vooral het laatste stukje lopen naar de watervallen was prachtig. Je moest over stenen naar de andere kant van de rivier en bukkend onder rotsen door. De watervallen waren heel mooi, het was echt de moeite waard. Nadat we onze luchboxen, die Adam had meegenomen, ophadden, liepen we weer terug naar Mama Mackrin. Toen we even hadden uitgerust, ben ik samen met Wieke, Dirkje en mama nog even naar de Masai markt geweest. Hun hadden nog maar een paar dagen hier in Tanzania, en moesten natuurlijk ook wat souvenirs mee terug nemen.

Donderdag 1 september stond een excursie naar een Masai dorp op het programma. We worden opgehaald door Adam en er gaat ook een gids mee. Zijn naam is Moses, hij woonde eerst ook zelf in een Masai dorp, maar is voor zijn studie en werk naar Arusha verhuisd. Na ongeveer een uur rijden komen we aan bij het dorp. Na een warm welkom worden we naar een hutje gebracht waar we traditionele Masai kleding aan moesten. Toen we de jurken en kettingen aanhadden, werden we meegebracht naar de 'dansvloer'. Dit was de wei waar 's nachts de geiten en koeien in staan, lekker vol met poep dus, en daar moesten wij op gaan dansen... Het was een traditionele Masai dans. De jongens stonden een een rij, en tegenover hen stonden de meisjes in een rij. De jongens begonnen te 'zingen' en te schreeuwen, en op de melodie te springen. Daarna moesten de meisjes, we moesten met onze ketting op en neer gaan en van voor naar achter lopen. Echt dansen kon ik het niet noemen, maar het was wel erg appart. Toen we eindelijk klaar waren en bijna omvielen van de stank, gingen we richting een van de huisjes. Hier kregen we thee, het was zelfgemaakt en heel zoet. Hierna mochten we eindelijk de kleding uit en reden we weer riching Arusha. Het was opzich een leuke ervaring, maar ik vind het gewoon heel raar hoe deze mensen zo kunnen leven. Het raarste is nog wel dat sommige wél een telefoon hadden, maar ze kunnen niet eens zichzelf goed verzorgen ofzo. De kindjes liepen allemaal met vliegen in het gezicht, dat was zo smerig.

Vrijdag 2 september gingen we een dagje naar de hotsprings. We werden opgehaald door Adam, en Eline (zij verblijft ook bij Mama Mackrin) ging met ons mee. De hotsprings zijn warm water bronnen en deze liggen zo'n 2 uur rijden buiten Arusha. Het was dus een aardig lange reis, zeker omdat de laatste 3 kwartier alleen maar zand en hobbelweg was. Maar het was allemaal de moeite waard, wauw wat een mooie plek! Helderblauw warm water, palmbomen en lekker rustig. Ook was er en touw aan de boom vastgeknoopt zodat je slingerend het water in kon gaan. We hebben na een paar uur zwemmen ook nog chips mayai gegeten, dit is de omelet met friet die we ook al eerder hadden gehad. Daarna nog een paar uurtjes gezwommen, en toen richting huis. Even snel gedoucht en daarna zijn we met de taxi naar restaurant Picasso gegaan, hier hebben we heerlijk uitgegeten.

Zaterdag 3 september hebben we lekker uitgeslapen. Papa en mama waren al vroeg op om naar de koffieplantage te gaan, maar hier hadden wij geen zin in dus bleven wij thuis. Na de lunch moesten de koffers worden ingepakt, want papa, mama, Dirkje, Loek en Wieke gingen vandaag naar huis! Het inpakken was zo gebeurd, dus 's middags hebben we nog in de tuin gelegen om te zonnen en een boekje te lezen. Rond 5 uur vertrokken ze naar het vliegveld. Na het afscheid heb ik me even omgekleed, want ik ging uiteten met Eline, Atsje en Aino, de drie andere meisjes die nog bij Mama Mackrin verblijven. We hebben gegeten bij een Grieks restaurant in de stad, erg lekker!

Joke en Gied Peters

Hoi Fleur! Veel succes de komende tijd! Ook jou blijven wij volgen. Wij zijn erg nieuwsgierig naar jouw verdere verhalen en belevenissen. Wij waarderen jouw ondernemingslust. Xxxxxxx