FLEUR IN TANZANIA

19 T/M 23 OKTOBER

Woensdag 19 oktober gingen Lisan en ik helpen in klas 1b. In de ochtend hebben we de lerares geholpen met nakijken en toetsen uitdelen. Omdat dit klaslokaal erg saai was, vroegen we aan de juf wij haar konden helpen met het opvrolijken van het lokaal, door het maken van posters bijvoorbeeld. Ze vond dit een heel goed idee, dus die middag hebben we een poster gemaakt voor het vak ICT, met als titel ‘Communication Equipment’. De lerares was meteen helemaal enthousiast toen we aankwamen met de poster, en vroeg meteen of we er ook een voor het vak Science wilden maken. We hebben haar beloofd dat we die dit weekend zouden maken. Die middag hebben we met de kindjes ‘Waar is Wally?' gespeeld. Lisan had van die kleine boekjes meegenomen, en de kindjes vonden het heel leuk! Om half 7 gingen we weer naar het lokaal om huiswerk te maken. Dit eindigde wederom weer in een hoop slapende kinderen. Na het avondeten werden we verrast door een mega kakkerlak in onze kamer, we schrokken ons kapot! Maar goed, we hebben het overleefd, de kakkerlak helaas niet…

Donderdag 20 oktober ging ik helpen in klas baby 2, en Lisan in baby 1. Eerst de hele stapel huiswerk nagekeken, daarna mocht ik weer gaan tekenen. De vorige keer waren het Orange, Oval en Onion, vandaag was de letter P aan de beurt, met Pen, Pineapple en Pencil. Na zo’n 60 keer deze 3 figuren tekenen was het onderhand alweer pauze. Na de pauze werden alle toetsen uitgedeeld en ging ik de kindjes helpen met de toetsen in hun folders doen. Die middag, na de lekker afwisselde rijst, gingen Lisan en ik samen met Janette (een ouder meisje in het weeshuis dat al klaar is met de basisschool) de knutselkast opruimen. Deze kast is echt een grote zooi, omdat alle kinderen er alles maar weer in gooien. Het werd hoog tijd dat deze kast werd opgeruimd. Halverwege dachten we, waar zijn we mee begonnen?! Maar uiteindelijk was de kast helemaal netjes.

Vrijdag 21 oktober gingen we helpen in klas 1a. Hier waren we nog niet eerder geweest. We mochten nakijken en daarna ook toetsen uitdelen. De lerares vroeg ook of we een getallenlijn van 1 tot 100 en een lijn van A tot Z wilden maken om op te hangen in de klas. Vrijdag is maar een halve dag school voor iedereen, alle kinderen zijn om 12 uur uit. Van 12 tot 1 gaan ze dan nog ‘sporten’. Dit is gewoon spelen op het schoolplein. Na de lunch hebben we de meisjes geholpen met de afwas. Daarna gingen we nog met de kindjes van het weeshuis buiten spelen. Ik had een van mijn voetballen aan de jongens gegeven en een springtouw voor de meisjes. Ze hebben zich de hele middag prima vermaakt! Op een gegeven moment kwamen zelfs de Aunties (de vrouwen die hier werken) ook nog even mee springen! De kinderen gingen kapot van het lachen! Rond 6 uur waren de kinderen helemaal kapot en gingen we terug naar binnen. Hier werden Lisan en ik ingevlochten door een paar meisjes. Vlechten is hier iets wat iedere vrouw wel kan, en ze vinden het heel leuk om te oefenen. Die avond hadden we eten wat nogal tegenviel, ik had Lisan er heilig van overtuigd dat we pasta of spagetti zouden krijgen, aangezien we al een aantal dagen alleen maar rijst, aardappels of bonen hadden gehad. Maar nee, vandaag kregen we gekookte aardappels in een soort van smaakloze jus.. En daarbij een stukje watermeloen, jummm!

Zaterdag 22 oktober hebben we lekker uitgeslapen, voor zover dat kan. De kamer heeft 2 best grote ramen en de gordijnen die ervoor hangen zijn gewoon dunne stof, dus het is heel ligt ’s ochtends. Na het ontbijt zijn we richting de stad gegaan met de dala dala. Eerst gingen we even langs de Masai markt. Daarna liepen we terug naar de andere kant van de stad om te gaan eten bij de Italiaan. Hier hebben we een heerlijke panini gegeten. Lekker om even goed brood te eten, beter dan die droge boterhammen die we iedere ochtend hebben. We gingen ook nog even naar de Nakumat, en ons plan was om langs de boekenwinkel te gaan om gummen en grijze potloden te kopen voor de weeskindjes. We kwamen bij het huiswerk uurtje erachter dat veel kinderen geen potlood en gum hebben. Maar helaas was de winkel dicht, dus gaan we een andere keer terug. Toen we terug kwamen bij Good Hope waren er tot onze verbazing nergens kinderen te bekennen. Ook was er maar 1 aunt, maar die spreekt geen Engels dus daar hadden we niks aan. Omdat er geen kinderen waren gingen we maar beginnen aan de lijn van A tot Z voor de lerares in klas 1a. Toen we deze af hadden hebben we m meteen opgehangen in de klas, het zag er meteen een stuk vrolijker uit. De kinderen waren nog steeds niet terug, dus we gingen ook de poster over First Aid maken voor klas 1b, dat hadden we die lerares nog beloofd. We waren bijna klaar met de poster toen de kinderen terug kwamen, ze waren naar een verjaardag geweest. Maar van wie, dat is ons nog steeds niet duidelijk haha.

Zondag 23 oktober hebben we tot ongeveer 9 uur uitgeslapen. Daarna hebben we de vloer van onze kamer gepoetst, deze was vies van al het zand en stof hier. Het zag er mooi schoon uit, ook al duurde het niet heel voordat hij weer vies was.. Na het ontbijt zijn we met een paar meisjes een stukje de straat ingelopen, daar gingen we hun slippers laten maken. De slippers van 3 meisjes waren kapot gegaan, en deze man kon ze maken. Het koste 200 shilling in totaal (dus ongeveer 8 cent), dat wilden wij wel sponsoren hahah! Na de lunch gingen we kleurplaten maken. Een paar kinderen uit het weeshuis worden gesponsord door mensen in Nederland, hiervoor moesten kleurplaten gemaakt worden. Maar ook de andere kinderen zonder sponsor vonden het leuk om te kleuren, zelfs de jongens! Daarna hebben we met de kindjes bellen geblazen en werd mijn haar ingevlochten door Irene, een van de weeskindjes. Ook selfies maken op snapchat vinden ze heel leuk, vooral de filters! Rond 8 uur was het tijd om te eten, vanavond weer rijst met een salade van tomaat en ui. Toen we weer terug kwamen in de kamer schrokken we weer van een kakkerlak… Toen we een paar dagen geleden hadden gezegd tegen de kinderen dat we een kakkerlak in onze kamer hadden en dat we bang waren, hadden ze ons uitgelachen omdat hun totaal niet bang zijn daarvoor. Daarom hadden we een paar kinderen gehaald uit het weeshuis die de kakkerlak voor ons naar buiten hebben gehaald, dit ging een stuk sneller dan de vorige keer, gelukkig!