FLEUR IN TANZANIA

16 T/M 21 SEPTEMBER

Vrijdag 16 september ging ik (gelukkig) iets later naar Trinity. Omdat ze elke vrijdag van 8 tot 10 een film kijken die gaat over letters, cijfers, kleuren en dieren leren, en ik daarbij niet zoveel kan doen (alleen meekijken), had ik gevraagd of het goed was als ik om 10 uur kwam. Dit was geen probleem, heel fijn! Ik had dus een kort dagje, van 10 tot 12, en heb geholpen met sporten. Na een lunch bij Mama Mackrin ben ik samen met Annemijn naar de stad gegaan. We gingen met de dala dala naar de Nakumat (de grote supermarkt in Arusha), hier hebben we nog even wat inkopen gedaan. Daarna zijn we vanaf hier richting Clock Tower gelopen. Nadat we nog even wat hadden gedronken bij Africafe zijn we met de taxi naar huis gegaan. Taxi’s zijn hier namelijk totaal niet duur, het ligt er natuurlijk aan hoelang de afstand is en of het al donker is, maar meestal rond de 8000 shilling, dit is nog geen 4 euro! ’s Avonds zijn we met iedereen gaan uiteten bij de Griek, want het was de laatste avond van Dorien.

Zaterdag 17 september heb ik heerlijk lang uitgeslapen. Deze dag heb ik, naast het voorbereiden van een knutselactiviteit voor Trinity, niet heel veel gedaan. Vooral genoten van het zonnetje in de tuin.

Zondag 18 september ben ik na de lunch samen met Annemijn naar het zwembad bij Mount Meru gegaan. Hier hebben we lekker van de zon genoten en gezwommen. ’s Avonds hebben we lekker gegeten bij Mama Mackrin.

Maandag 19 september moest ik weer vroeg opstaan omdat ik weer naar Trinity ging. Hier heb ik de lerares geholpen in klas baby 1. Deze week gingen de leraressen voorbereiden voor volgende week, want dan kregen de kindjes toetsen. Deze toetsen maken de leraressen zelf, met pen op een wit blad, en dan kopiëren ze deze voor het aantal kinderen dat ze in de klas hebben. Ik heb de leraressen geholpen met het maken van deze toetsen. Dit was leuk om te doen omdat het weer eens iets anders was dan normaal. Na de pauze, rond half 11, gingen we knutselen. Ik had thuis weer iets voorbereid en de kindjes vonden het erg leuk!

Dinsdag 20 september heb ik weer een ochtend geholpen met het maken van de toetsen, en verder de kindjes een beetje bezig gehouden. Na de lunch bij Mama Mackrin ben ik samen met Annemijn naar de stad gegaan. Andere vrijwilligers die eerder bij ons in het huis zaten hadden gezegd dat we een keer naar The Tanzanite Experience moesten gaan. Dit is een soort museum wat gaat over de tanzanite stenen, een soort diamanten die worden gevonden aan de voet van de Kilimanjaro. Ze zijn heel zeldzaam, omdat ze alleen hier in Tanzania gevonden kunnen worden. Ze kunt ze, naast in Tanzania, maar op zo’n 5 plekken op de wereld kopen. In Europa alleen in Londen, Parijs en Milaan. Het is een heel klein museum (we waren op het moment ook de enigste bezoekers), maar het was heel leuk om even te zien. Eerst kregen we een filmpje van ongeveer 10 minuten te zien, hierin kreeg je informatie over de tanzanite stenen. Hierna kregen we nog veel informatie van de gids. Ook hadden ze een klein stuk van het museum omgebouwd tot een mijn, dit was zo’n 10 meter, en dan kon je zien hoe de mijnen waar tanzanite stenen gevonden worden eruit zien. Hierna zijn we naar de kunstgalerij achter de ViaVia gegaan. Daar kun je ook zelf schilderen, dat had ik al een keer gedaan, en dat wilden Annemijn en ik nog een keer gaan doen. We gingen even kijken en hebben afgesproken met die kunstenaars dat we nog een keer terug zouden komen. Rond half 6 gingen we nog even naar het Palace Hotel, hier heb je heel mooi uitzicht op de stad. En rond 6 uur schijnt de zon heel mooi op Mount Meru, dus hier hadden we even op gewacht. Toen we genoeg foto’s hadden zijn we terug naar huis gegaan om te eten.

Woensdag 21 september was weer een normale dag bij Trinity. Ik heb weer in klas baby 1 geholpen. Vandaag hadden de kindjes een langere pauze dan normaal. Van 11 tot 12 gaan de kindjes normaal gesproken nog naar de klas, maar vandaag niet. Ze mochten blijven spelen. Hierdoor kon ik ook een beetje met de leraressen praten. Ze zijn allebei heel aardig, alleen kunnen ze niet heel goed Engels. De uitspraak is erg slecht, waardoor ik vaak niet begrijp wat ze zeggen of vragen. Maar na een paar keer herhalen of andere woorden gebruiken snappen ze het vaak wel. Het is grappig dat ze veel dingen over Nederland vragen. Vooral de verschillen tussen Tanzania en Nederland vinden ze heel interessant. Zo vonden ze het heel raar dat wij geen dala dala hebben, en ook snapte ze niet dat er geen bergen zijn in Nederland. Na een lunch ben ik een knutselactiviteit gaan voorbereiden voor de volgende dag bij Trinity. Daarna nog even gezellig in de tuin gezeten met Annemijn. ’s Avonds aten we weer bij Mama Mackrin, we hadden pannenkoeken vandaag!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active